در نشست اخیر کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با کمیسیون کشاورزی مجلس، با بررسی موضوع غذای حلال و عقبافتادگی ایران نسبت به سایر کشورها، عنوان شد ایران به عنوان پیشگامان برند حلال شناخته میشود و ابتدا حدود 10 تا 12 درصد بازار حلال جهانی را در اختیار داشت؛ امروز سهم ایران به کمتر از یک درصد رسیده است. ○طبق گزارشهای ارائه شده در نشست، علیرغم تصویب قانون برای اعطای نشان حلال توسط سازمان استاندارد، همچنان ایکریک، آستان قدس و سازمان غذا و دارو نسبت به اعطای نشان حلال اقدام میکنند که موجب شده یکپارچگی لازم در این بازار شکل نگیرد. از طرفی به دلیل بیتوجهیهایی که نسبت به این بازار شده، ایران در نشستهای بینالملل حلال حضور و مشارکت جدی ندارد. ○بنابراین پیشنهاد شد دبیرخانه دائمی برای برگزاری همایشهای بینالمللی حلال در ایران به همت بخش خصوصی شکل بگیرد و در راستای تقویت روابط در حوزه حلال با کشورهای دیگر قدم بردارد.
نظرات